I – GYÖKEREK sorozat

“KÉK” sorozatok: I. GYÖKEREK ∙ II. NÖVEKEDÉS

A gyermeket, aki meggyökerezik benned, fel tudod nevelni.

A KÉK nevelés alapsorozata a gyermek és az érte felelős felnőtt rendezett kötődő kapcsolatának megteremtéséről és fenntartásáról szól: arról a kapcsolatról, amelyben mi hatni tudunk a gyerekeinkre, ők pedig fejlődni tudnak. A kapcsolatra nézve biztonságos és a fejlődést támogató gyermeknevelés alapkérdéseit vesszük sorra. Leendő és gyakorló szülőkhöz szólunk, és mindazokhoz, akiknek a gondjaira gyerekek vannak bízva.

A szülői hivatás értő gyakorlására kidolgozott kurzus tudományosan megalapozott, rendkívül tartalmas, de pedagógiai vagy pszichológiai képzettség nélkül is könnyen érthető. A csecsemőkortól a kamaszkor végéig segíti a gyermekért felelős felnőttet abban, hogy a rendezett kapcsolat keretei között el tudja látni feladatát.

Azt szeretném, ha e kurzus résztvevői soha többé nem gondolnák, hogy a gyerekeikhez a szakértők jobban értenek. Szívügyem, hogy minden szülő értse a saját gyermekét, és a viselkedése mögött azt is képes legyen meglátni, ami a szemnek láthatatlan: viselkedése mozgatórugóit és az érző szívét. Ezzel a céllal foglak benneteket 9 hónapon át kalauzolni a nevelés labirintusában és remélem, hogy a végére mindannyian olyan átfogó szemléletre tesztek szert, amely birtokában recept és tuti módszerek nélkül is gyermekeitek biztonságot nyújtó vezetői lesztek a felnövés kalandos útján.

Brouwer Pálhegyi Krisztina

TÉMÁK:

1. A SZÜLŐI HATALOM FORRÁSA: Kire hallgat a gyerek?

– Miért fontos, hogy a gyerekek rendezett kötődő kapcsolatban legyenek az értük felelős felnőttekkel?

  • Miért nem hallgatnak ránk a gyerekeink?
  • Mi teszi könnyűvé a gyermek nevelését?
  • Hogy hatalmaz fel a nevelésre a gyermek kötődése?
  • Mi történik, amikor valaki természetes hatalom hiányában pozícióból vagy erőből próbál nevelni vagy tanítani?
  • Mi a különbség a természetes és a pozícióból származó hatóerő között?

2. A KÖTŐDÉS GYÖKEREI

Hogy lesz egyre egyre nyitottabb feléd a gyermek, miközben mélyül a kötődése?

  • A kötődés hat fejlődési szakasza (Dr. Gordon Neufeld nyomán): (1) érzékszervi kontaktus, (2) hasonlóság és utánzás, (3) összetartozás és lojalitás, (4) fontosság, (5) érzelmi intimitás (szeretet), (6) lelki intimitás (megismerés)
  • Mi akadályozhat meg egy gyermeket abban, hogy mélyebb kötődésbe essen az érte felelős felnőttekkel?
  • Sebezhetőség és védekezés – miért hátrál ki egy gyermek a kapcsolatból?
  • Miért és hogyan óvd a gyermek érző szívét?
  • Hogyan segítheted ki a gyermeket a szeparációs problémákból?

3. AZ ÖNÁLLÓSÁG A KÖTŐDÉS GYÜMÖLCSE

– Hogy indítja a gyermeket nagyobb önállóságra a kielégítő függést biztosító kapcsolat?

  • A fejlődéshez és a neveléshez szükséges kapcsolati háttér megteremtése
  • Ne ronts ajtóstól a házba: az irányítás előtti kapcsolódás elve
  • Miért előbbre való a rendezett kapcsolat, mint a civilizált viselkedés?
  • Hogy foglald el a gondoskodó vezető “alfa” helyét a kapcsolatban?
  • A feltétel nélküli szeretetkapcsolat kezdete: gyönyörködj benne!
  • Függő kapcsolatra hívd, amelyben függetlenné érhet!
  • Hogy lehet vezetni a parancsokat osztogató, követelődző és dirigálós gyermeket, aki beleragadt az ‘alfa’ szerepbe?

4. A RIVÁLIS KÖTŐDÉSEK

– A kötődés sötét oldala és az egészséges szocializáció

  • Miért szégyenlős és visszahúzódó a kisgyermek?
  • Miért kénytelen a gyermek választani a szülők és a barátok között?
  • Miről felismerhetők a kapcsolatra veszélyes rivális kötődések?
  • Segíti-e a gyermek fejlődését a felnőttekről való leválás?
  • Szocializáció: a közösségi lénnyé válás mesterterve
  • Hogyan építs “kötődő falut” a családod köré?
  • Hogyan hatástalaníthatod a vetélytársakat?

5. HIDALJ ÁT MINDEN SZAKADÉKOT!

– A kicsik és az éretlenek nem tudnak magukon uralkodni, ezért felelősségre vonás helyett a felelősség vállalását tekintsd a feladatodnak; távolodás helyett a hídépítést!

  • Mit tehetsz, hogy a szükséges távollétek ne idegenítsék el tőled a kisgyermeket?
  • Mit tehetsz a rendezett kötődő kapcsolat helyreállításáért?
  • Miért ne használd napjaink bevett szeparációs nevelési módszereit?
  • Miért fontos, hogy a szeretetedért ne kelljen a gyermeknek megdolgoznia?
  • Miért fontos, hogy gondoskodj a kapcsolat és a szabad játékidő védelméről?

6. DÜH ÉS AGRESSZIÓ

– Hogy kezeld a feszültséget és a támadó indulatokat anélkül, hogy rongálnád a kapcsolatot?

  • Miért gurulnak be a kicsik és az éretlenek?
  • A frusztráció köre (Dr. Gordon Neufeld)
  • Hogyan mondjunk nemet? Hogyan korlátozzunk úgy, hogy ne rongáljuk a kapcsolatot?
  • Az agresszív viselkedés orvossága – Hogy lehet a frusztráció kudarcos feszültségét jobb útra terelni?
  • Mit tehetsz a gyermek hisztirohamaival és dühkitöréseivel?
  • Mit tehetsz a saját indulataiddal?

7. AZ ELLENKEZÉS TERMÉSZETRAJZA

– Engedetlenség? Mit láss benne és mit kezdj vele?

  • Mi az oka, hogy a gyermek csak azért se azt csinálja, amit mondasz?
  • Mi a különbség a dacos akaratosság és az erős akarat között?
  • Az ösztönös ellenállás rendeltetése
  • Hogy lehet a kapcsolat rongálása nélkül kihúzni az ellekezés méregfogát?
  • Hogy lehet az ellenakarat szelét a kötődés vitorlájába fogni?

8. BIZTONSÁGOS FEGYELMEZÉS

“A gyerekek szomjazzák a korlátokat. Az engedékenység egyáltalán nem kedves dolog.”
(Janet Lansbury)

  • A büntetés, a fenyítés és a fegyelmezés fogalomkörének tisztázása
  • Mi a fegyelmezés és miért van rá szükség?
  • Ki a felelős a gyermek tetteiért? Mikor felelősségre vonható a gyermek?
  • Hogyan pótoljuk a következmények belátásának hiányát a kicsiknél és az éretleneknél?
  • A külső kontroll eszközei ott, ahol még nem fejlődött ki az önkontroll képessége

9. A NEVELÉS HOSSZÚTÁVÚ MUNKÁJA

 A három sérülékeny érési folyamat napi támogatása, hogy valódi gyümölcs teremjen


Ha a hírlevelet még nem kapod, most iratkozz fel:
FELIRATKOZOM